Národný inštitút vzdelávania a mládeže

Ako na klimatické vzdelávanie? – Vzdelávací seminár

Klimatická zmena je jedným z najväčších problémov dnešného sveta a vyžaduje systémovú zmenu súčasného fungovania spoločnosti. Jej komplexnosť prináša výzvu aj v oblasti vzdelávania. Ako vyzerá efektívne klimatické vzdelávanie, ktoré motivuje súčasné generácie k systémovej zmene prispieť?

Cieľom seminára je získať nielen teoretický základ klimatického vzdelávania podloženého výskumami, ale taktiež zažiť praktické metódy a aktivity, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia pre vašu vlastnú vzdelávaciu prax. Budeme sa venovať rôznym témam, napríklad ako pracovať s emóciami, ktoré v nás klimatická kríza vyvoláva, aké sú rôzne prístupy k jej riešeniu a ich východiská (napr. udržateľný rozvoj, zelený rast alebo nerast – z angl. degrowth, klimatická spravodlivosť), ako sa rozprávať o
moci, či rozširovať imagináciu, a v neposlednej rade – čo môžeme v čase klimatickej krízy robiť.

Priestor bude taktiež na zdieľanie medzi samotnými účastníkmi a účastníčkami. Seminárom budú sprevádzať lektori z českej organizácie NaZemi (www.nazemi.cz) Tadeáš Žďárský a Adam Čajka.

Tadeáš Žďárský sa venuje klimatickému vzdelávaniu a kritickej pedagogike v organizácii NaZemi, kde je metodikom a lektorom vzdelávacích programov. Pracuje s vyučujúcimi, ale taktiež priamo so študentmi a študentkami. V súčasnosti pracuje na projekte Futuropolis: škola emancipácie, ktorý má za cieľ priniesť kritickú pedagogiku do českého prostredia. Taktiež prostredníctvom prednášok, workshopov a článkov šíri povedomie o udržateľnom neraste (z angl. degrowth). Študuje Environmentálne štúdia na Masarykovej univerzite v Brne.

Adam Čajka sa venuje facilitácii, nenásilnej komunikácie (NVC – nonviolent communication), nerastu (degrowth) a vzdelávaní o globálnych témach. Adam je už vyše 10 rokov súčasťou organizácie NaZemi, kde sa metodicky aj lektorsky podieľa na vzdelávaní o témach, ktoré hýbu súčasným svetom, napr. globálny obchod, spravodlivá transformácia alebo nerast. Je zakladateľom organizácie NVC Brno, ktorá mimo iné podporuje školy a lektorov v práci s konfliktmi a ďalšími náročnými témami.

Seminár je určený pre vzdelávateľov/ky v oblasti neformálneho a formálneho vzdelávania, pracovníkov/čky s mládežou, lektorov a lektorky (a metodikov/čky) environmentálneho či globálneho vzdelávania.

Účasť na seminári bude prednostne ponúknutá účastníkom/čkám, ktorí/é už majú skúsenosť s alebo sa aktívne venujú environmentálnemu (prípadne globálnemu) vzdelávaniu, alebo pôsobia v organizáciách, ktoré sa týmto oblastiam venujú.
Minimálny vek účastníkov/čiek je 18 rokov.

Praktické informácie: