NovinkyPráca s mládežou

Podpora žiackych školských rád v Banskobystrickom kraji

Deti a mladí ľudia majú viacero možností, ako získavať a rozvíjať svoje občianske kompetencie – vedomosti, zručnosti, postoje. Jednou z ciest sú aj žiacke školské rady, kedy už počas základnej školy majú mladí občania možnosť zistiť, čo je to aktívna participácia.

Na úvod si pomôžme úryvkom z ODPORÚČANIA RADY Európskej únie z 22. mája 2018 o kľúčových kompetenciách pre celoživotné vzdelávanie: „V súčasnosti sa požiadavky na kompetencie zmenili. Väčší počet pracovných miest totiž podlieha automatizácii, technológie zohrávajú významnejšiu úlohu vo všetkých oblastiach života a práce a podnikateľské a spoločenské a občianske kompetencie sú čoraz dôležitejšie na zabezpečenie odolnosti a schopnosti prispôsobiť sa zmenám“.

Investície do základných zručností sú teda dôležitejšie než kedykoľvek predtým. Kvalitné vzdelávanie vrátane mimoškolských aktivít a široký prístup k rozvoju kompetencií zlepšuje úroveň dosiahnutých základných zručností. Okrem toho treba preskúmať nové spôsoby vzdelávania, keďže naša spoločnosť je čoraz mobilnejšia a digitálnejšia. Digitálne technológie majú vplyv na vzdelávanie, odbornú prípravu i učenie sa, lebo rozvíjajú flexibilnejšie vzdelávacie prostredia prispôsobené potrebám mimoriadne mobilnej spoločnosti.“

Toľko úryvok, ktorý nám priblížil, že spoločenské a občianske kompetencie patria k tzv. kľúčovým kompetenciám.

O tom, ako sme sa počas pandémie ocitli v online, resp. digitálnom prostredí vo viacerých častiach pracovného, študijného aj osobného života detí, mládeže aj dospelých sa už veľa napísalo, povedalo a diskusie naďalej prebiehajú. Tento fenomén neobišiel ani žiacke školské rady.

IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže v spolupráci s Centrom voľného času Junior Banská Bystrica sa pustili v roku 2021 do rozšírených aktivít, ako pomôcť žiackym školským radám v banskobystrickom kraji v ich rozvoji a adaptácii na hybridné prostredie.

IUVENTA priniesla do inovovanej spolupráce sadu metodických príručiek pre koordinátorov žiackych školských rád, ktoré majú pomôcť zlepšiť participáciu žiakov na školách a kvalitne budovať a viesť žiacke školské rady. To by malo prispieť nielen k väčšej spoluúčasti žiakov na chode školy, ale aj pozitívnejšiemu vnímaniu školského prostredia žiakmi a osvojovaniu si občianskych kompetencií, ktoré patria k nevyhnutným pre život v 21. storočí.

Príručky boli vydané vďaka spolupráci s českou organizáciou CEDU – Centrum pro demokratické učení, ktorá ich vytvorila a úspešne overila na českých školách. IUVENTA zabezpečila ich preklad a slovenské vydanie.

Centrum voľného času Junior – Banská Bystrica prispelo aktualizovanými workshopmi, ktoré novým aj skúseným koordinátorom a koordinátorkám priniesli legislatívny rozhľad, postupy v  tvorbe základných dokumentov a procesov pri vzniku a činnosti žiackych školských rád a nepreberné množstvo praktických skúseností a rád, ktoré v CVČ Junior získali počas mnohých rokov realizácie workshopov aj vlastného akreditovaného vzdelávania pre žiacke školské rady.

V októbri a novembri 2021 sme spolu uskutočnili 6 offline a online workshopov, kde okrem vyššie spomenutého mali koordinátori a koordinátorky možnosť aj vzájomne sa sieťovať a vytvárať komunitu, ktorá si dokáže vzájomne pomáhať, motivovať sa a vytvárať aj podpornú sieť pre samotné deti a mladých ľudí, ktorí pôsobia alebo chcú pôsobiť v žiackych školských radách.

Záujem o tieto workshopy prejavilo približne 70 žiackych školských rád zo základných aj stredných škôl. Prišli aj so zaujímavými pilotnými skúsenosťami, ktoré by po pandémii radi viac opakovali a rozširovali na ďalšie školy – a síce, keď žiacke školské rady na stredných školách hosťujú a vzdelávajú žiacke školské rady zo základných škôl a inšpirujú ich a povzbudzujú v kvalitnej činnosti.

Bolo veľmi príjemné stretnúť odhodlaných ľudí zo žiackych školských rád, ktorých ani sťažené pandemické okolnosti neodradili od práce s mládežou, ba u mnohých práve naopak – naštartovali tvorivé myslenie a akési prerobenie pohľadu na činnosť a poslanie rád v škole.

Ako sme zistili, 4-5 hodinové workshopy boli málo na to všetko, čo by sme chceli, mali a mohli prebrať, pričom viaceré ponuky sme len otvorili a zaslúžili by si samostatné podujatia. Či už sa bavíme o inkluzívnom prístupe v žiackych školských radách, spolupráci s podobnými zahraničnými radami, no aj o zužitkovaní európskych programov pre prácu s mládežou, vzdelávanie pracovníkov s mládežou, tvorbu a realizáciu projektov participácie mládeže.

Týmto pozývame aj tie žiacke školské rady, ktoré sa k nám ešte nestihli pridať – tešíme sa na rozvoj vzájomnej spolupráce.

Súvisiace články
Novinky

Súťažné úlohy a riešenia 2023/2024

1 min. čítania
Upozornenie: Materiály umiestnené na tejto stránke sú určené pre žiakov, pedagógov a iných záujemcov. Ich komerčné využitie a zverejňovanie na ďalších internetových stránkach…
Novinky

Súťažné úlohy a riešenia 2023/2024

1 min. čítania
Upozornenie: Materiály umiestnené na tejto stránke sú určené pre žiakov, pedagógov a iných záujemcov. Ich komerčné využitie a zverejňovanie na ďalších internetových stránkach…
NovinkyPráca s mládežou

ECOSOC YOUTH FORUM 2023

5 min. čítania
Michal Salíni, Mládežnícky delegát SR pri OSN, sa zúčastnil Mládežníckeho fóra – ECOSOC 2023. Z tejto aktivity sme pre vás spísali menší…